Kolmetoista astetta aamulla Luumäen
Taavetissa. Postauskuvana on kollaasina luontoelämyksiä: Kylän yllä kohoava korkea
pilvipatsas, hämähäkki kiipeämässä kaupan pullonpalautuskoneen kyljessä ja
kissankello ojan pientareella. Eilen oli puolipilvinen päivä. Kiersimme aamulla
pururadalla. Otin kuvia kännykällä ja Helena keräsi nokkosia kuivatettavaksi. Muokkasin
eilen valikoituja kohtia Kynttilöitä -käsikirjoituksesta. Olen tekstin
puolivälissä ja jatkan siitä tänään. Helena teki eilen aamupäivällä
kukka-akvarellin. Hän katsoi sarjoja läppäriltä ja piirsi samalla. Välillä hän
luki Kalle Päätalon Iijoki-sarjan kahdettakymmenettä osaa Iijoen kutsu. Minä
luin loppuun Paul Austerin New York -trilogian. Jos muistan oikein, olen
lukenut teoksen kaksi kertaa ennen. Kirja on kokonaisuutena hyvä ja
mielenkiintoinen, vaikka se on myös teennäinen. Varsinkin ensimmäisellä
lukukerralla minua ärsytti se, että kirjailija antoi henkilöille värikoodin
mukaisia nimiä: Blue, White, Black, Violet. Se tuntui pilkalta. Nyt
varttuneemmalla iällä sitä ei ota mitään niin tunteella tai vakavasti, riittää
pelkkä hymähdys. Pidin tällä lukukerralla tästä trilogiasta ja olen hyvilläni,
että luin sen. Siinä on monia kokeellisia oivalluksia ja ajatuksia. New York
-trilogia on Helenan lempikirjoja, alusta asti, joten meillä on riittänyt
keskustelua siitä.















































