Kaunis kesäpäivä

perjantai 26. kesäkuuta 2026

Taavetissa

    











Kolmetoista astetta aamulla Luumäen Taavetissa. Postauskuvana on kollaasina luontoelämyksiä: Kylän yllä kohoava korkea pilvipatsas, hämähäkki kiipeämässä kaupan pullonpalautuskoneen kyljessä ja kissankello ojan pientareella. Eilen oli puolipilvinen päivä. Kiersimme aamulla pururadalla. Otin kuvia kännykällä ja Helena keräsi nokkosia kuivatettavaksi. Muokkasin eilen valikoituja kohtia Kynttilöitä -käsikirjoituksesta. Olen tekstin puolivälissä ja jatkan siitä tänään. Helena teki eilen aamupäivällä kukka-akvarellin. Hän katsoi sarjoja läppäriltä ja piirsi samalla. Välillä hän luki Kalle Päätalon Iijoki-sarjan kahdettakymmenettä osaa Iijoen kutsu. Minä luin loppuun Paul Austerin New York -trilogian. Jos muistan oikein, olen lukenut teoksen kaksi kertaa ennen. Kirja on kokonaisuutena hyvä ja mielenkiintoinen, vaikka se on myös teennäinen. Varsinkin ensimmäisellä lukukerralla minua ärsytti se, että kirjailija antoi henkilöille värikoodin mukaisia nimiä: Blue, White, Black, Violet. Se tuntui pilkalta. Nyt varttuneemmalla iällä sitä ei ota mitään niin tunteella tai vakavasti, riittää pelkkä hymähdys. Pidin tällä lukukerralla tästä trilogiasta ja olen hyvilläni, että luin sen. Siinä on monia kokeellisia oivalluksia ja ajatuksia. New York -trilogia on Helenan lempikirjoja, alusta asti, joten meillä on riittänyt keskustelua siitä.
































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti