Tänään on Jussin päivä ja vanha
juhannuspäivä. Meille Helenan kanssa tämä päivä on myös yksi vuoden
merkkipäiviä ja jolloin annamme toisillemme lahjoja. Klaffipiirongin päällä on
kääreessä jokin paketti minulle ja Helena sai seuraavan päiväkirjan, joka
sisältää muistoja helmikuun lopusta kaksi kuukautta eteenpäin. Talvesta
kevääseen. Tänä aamuna oli yksitoista astetta Luumäen Taavetissa. Postauskuvana
on iltahetki parvekkeella. Laseissa juomaa ja ilma on leppeä. Eilen teimme
aamulenkin hiekkatietä linkkimaston ohi ja takaisin pururataa pitkin. Helena
kuvasi järjestelmäkameralla ja minä otin kuvia kännykällä. Luin ja muokkasin eilen
aamupäivällä Kynttilöitä -käsikirjoituksen loppuun. Iltapäivällä aloin lukea
sitä alusta läpi. Luin puoleen väliin ja totesin, että joudun muokkaamaan vielä
käsikirjoituksen keskiosaa. Helena kirjoitti eilen läppärillään, katsoi sarjoja
ja piirsi samalla. Haimme iltapäivän päätteeksi muikkuja kiertävältä
kalakauppiaalta ja Helena paistoi kalat uunissa, joten tänään meillä on
lounaana perunoita ja muikkuja. Luimme eilen illalla parvekkeella Helena Kalle
Päätalon Iijoki-sarjan kahdettakymmenettä osaa Iijoen kutsu ja minä luin Paul
Austerin New York -trilogian kolmatta osaa Lukittu huone. Liitän tähän yhden
lainauksen, Tammen kustantamasta Loisto-pokkarista, vuodelta 2005, sivulta 31:
”…Rakkaus sanoihin, panostus kirjoittamiseen ja usko kirjojen voimaan hautaa
alleen kaiken muun, ja sen rinnalla ihmiselämä on mitätöntä…” Iltaviimeiseksi
katsoimme televisiosta jalkapalloa. Näimme Christiano Ronaldon onnistuvan
maalinteossa.





Ei kommentteja:
Lähetä kommentti