4.4.2020
Kirjoittajana,
joka on sisäistänyt ja hyväksynyt osansa, koen, että tämä
nykyinen karanteeniaika ei eroa suuresti omasta arkisesta arjestani.
Ainoat suuret muutokset ovat siinä, että kirjasto on kiinni,
saunaan ei pääse ja kahvilat sulkivat ovensa. Kirjoittaja elää
päänsä sisällä ja ihmettelee maailmaa, kun hän kömpii esiin
mielikuvituksensa kirjavan viltin alta.
Näen
kirjoittajan ja taiteilijan käsikkäin. He kulkevat samaa polkua.
Toinen menee vuoroin edellä ja sitten taas toinen.
Luen
viisikymmentä, kuusikymmentä kirjaa vuodessa. Luen myös ääneen.
Luimme – käytän sellaista ilmausta ääneen lukemisesta, koska se
on yhteinen kokemus – luimme viimeksi Cervantesin Don Quijoten. En
ollut lukenut sitä ennen, vaikka muistan aloittaneeni sen useamman
kerran. Tiesin tuulimyllyt, aseenkantajan, mutta muu oli uutta.
Siihen suhtautui tietyllä kunnioituksella, koska muisti joka hetki,
että teos on 1600-luvun alusta. Siinä oli historiaa. Siitä löysi
senaikaisen espanjalaisen ajatuksia, joita käännöskään ei hävitä.
Kirjailija
on kirjoittaja, mutta kirjoittajaväkeä on myös muita. Kirjoitan
päivittäin. Tunneissa mitattuna keskimäärin kolme tuntia
päivässä. Kirjoitan myös kirjoittamatta, päässäni. Herään
aamuyöstä ennen kellonsoittoa ja pää työstää jotain aihetta ja
lauseita, pakottomasti, omia aikojaan. Saan ideoita, uusia
kertomusideoita – luokittelisiko niitä novelleiksi tai lyhyiksi
romaaneiksi vai fiktioksi – niitä tulee ja on tullut viime aikoina
sitä tahtia, että en edes kuvittele, että ehtisin kirjoittaa ne
kaikki. Vaikka eläisin ikuisesti, se ei onnistuisi, sillä siinä
tapauksessa tajuntani syöttäisi taas ja taas uusia tarinoita ja
tarinoiden häntiä.
Pääsiäinen
lähestyy, kevät etenee ja kevät on jo nyt. Tarkastelukulma tekee
tarkasteltavan. Maailma on samaan aikaan pulassa ja pelastumassa.
Huonot asiat kääntyvät hyväksi ja päinvastoin.
Kevättä. Päiväkirjan kirjoittaja vie roskapussia.
Kevättä. Päiväkirjan kirjoittaja vie roskapussia.
5.4.2020
Sunnuntaiaamu.
Kuu laski istutetun lehtikuusimetsikön ohi kerrostalon katon taakse.
Se oli iso ja keltainen, vaikka ei vielä täysi. Kuu laski asuntomme
olohuoneen ja parvekkeen puolella ja keittiössä, jossa istun
läppäri pöydällä, taivas kirkastuu ennen auringonnousua.
Luonnonilmiöitä.
Päivät
seuraavat samanlaisina pienin vaihteluin. Yleensä kello soi viiden
aikoihin. Pidämme molemmat aamuvarhaisesta. Siinä on yksi yhteisiä
tykkämisiämme. Aamiaisen aikaan katson koneelta sääennustuksen,
tulevan päivän tv-tarjonnan ja uutislööppejä.
Eilen aloittamamme blogi käynnistyi horjuen kuin olisimme
kilpapolkupyöräilijöitä lähdössä kisaetapille. Otan sen
sellaisena. Kohta meno vakiintuu.
5.4.2020
Kun
saan paremman sormituntuman tähän blogialustaan, laitan luettavaksi
näytteitä teksteistä, joita työstän.
Kuukausi
sitten päätin, että teen keskeneräiset käsikirjoitukseni kuntoon
– ne niistä, joita aion jatkaa ja joita on viisi, kuusi isompaa.
Vajaa kolme viikkoa sitten sain aamuyöstä lahjaksi hyviltä
haltioilta aiheen ja aloin aamiaispöydässä kirjoittaa sitä.
Tänään en ole ollut vielä siinä tekstissä, mutta ehkä
iltapäivällä.
Vuosi
sitten päätin, että hillitsen uusien teksti-ideoiden tuloa, patoan
niitä, jotta saan valmiiksi keskeneräiseni, mutta sen jälkeen olen
työstänyt kahta vanhempaa pitkää fiktioita ja uusia on mennyt
läpi vajaa kolme. Arvio. Ovatko ne minkä arvoisia ja tasoisia?
Kohautan olkiani: Ei mitään hajua.
6.4.2020
Laitoin
Kaunis kesäpäivä -blogiin näytteen Tipit, tekstin alun. Olen
lähettänyt sen viime kuussa kahden muun tarinan kanssa samalla
kertaa muutamalle eri kustantajalle. Kolmikko koputtelee oville.
Tipit
löytyy Blogiarkistosta. Tekstin siirrossa oli ensin ongelma. En
saanut sitä siirtymään sellaisena kuin se oli omissa
tiedostoissani tallennuksena. Kesti jonkin aikaa ennen kuin älysin,
että fonttityypin vasemmalla puolella luki Leipäteksti, ei Oletus.
Kävelimme
Sammonlahdesta keskustaan, Prismaan ja takaisin. Muutama valikoitu
kauppaostos ja marjamehua alan liikkeestä. Menomatkalla joutsenpari
lensi matalalta ylitsemme ja lentokentällä töyhtöhyyppäpari
aloitteli pesintää.
Tämä
päiväkirja on kolmas varsinainen, jota täytän ja käytän. Pidän
varsinaista päiväkirjaa tietokoneella ja sen lisäksi aloin puoli
vuotta sitten kirjoittaa lyijykynällä kaunokirjoituksella
päiväkirjaa vihkoihin. Jossain elämäni vaiheessa olin siirtynyt
kirjoittamaan tekstauksella, ehkä sen takia, että muut ihmiset
saisivat selvää sanoistani, mutta aina väliin olen kaivannut
perinteistä kaunokirjoitusta. Palasin siihen ja olen tyytyväinen
siitä. Kaunokirjoittavan käden liike tuntuu mukavalta ja
rauhoittavalta, samoin se miten musta jälki piirtyy paperille.
Mainitsin
aiemmin tässä päiväkirjassa, että luen ääneen. Luen yhdelle
kuulijalle. Tänä vuonna olemme ehtineet kirjaan numero kolme.
Ensimmäinen oli Norman Mailerin Porton haamu, toinen kertaalleen
puheena ollut Cervantesin Don Quijote. Sen kohdalla kävi niin, että
lainasin sen kirjastosta juuri ennen kuin kirjastot pantiin kiinni
karanteenin vuoksi. Nyt ritari majailee meillä ja kalistelee
varusteineen yöllä eteisen loukossa. Kolmas lukukirjamme on Norman
Mailerin Alastomat ja kuolleet. Olemme lukeneet siitä vajaan puolet.
7.4.2020
Peippo
näkyi ja kuului rantapolun varrella. Näsiät, jotka ovat kukkineet
jonkin aikaa, aukovat pieniä lehtiään ja samoin tuomet. Sula
järvenselkä on työntynyt rannemmas. Lokit olivat kerääntyneet
jään ja vedenrajan tuntumaan. Tähän tietoon loppupäivä on
auringonpaisteinen ja jos yöllä ei pakastu, jäät saattavat lähteä
lahden poukamasta huomenna ja viimeiset kaislikoiden suojiin jääneet
jäälautat ylihuomenna. Näitä leikkimielisiä vetoja on lyöty
ennenkin. Yleensä on totuttu siihen, että jäät lähtevät kenties
vapuksi, mutta tänä keväänä luonto tuntuu vielä kiireisemmältä.
Sillä on etumatkaa poikkeuksellisen leudon talven jälkeen.
Rannalla
oli tavallista enemmän liikkujia. Siihen on hyvä syy, jota en
mainitse erikseen.
Eilen
illalla, niin kuin monina muina iltoina aiemmin, katsoimme ennen
nukkumaanmenoa viimeiseksi yhden elokuvan. Vaikka kirjallisuus ja
kuvataiteet ovat kulttuurinkulutuksessamme ensi sijalla, varaamme
aikaa myös hyville filmeille. Jos tarjolla on varmoja filmejä,
ennen nähtyjä suosikkeja, joita emme ole katsoneet hiljattain,
saatamme valita sellaisen, mutta viime aikoina olemme uskaltautuneet
myös vieraammille vesille. Tuurilla valitsimme eilen sellaisen kuvan
- kolmas ilta peräkkäin - joka täytti odotuksemme. Aidoista
filmifriikeistä poiketen katsomme kuitenkin elokuvamme
televisioruudulta – tosin tällä hetkellä ei ole kai muuta
mahdollisuuttakaan.
8.4.2020
Arkailin
eilen kirjoittaa elokuvien osuudesta Kaunis kesäpäivä
-bloginpitäjien kulttuuriarjessa, koska olen sillä alalla niin
täysi harrastaja, mutta tänään tajusin, että olen sitä täysin
myös kirjoittamisen suhteen. Ja kulttuurin suhteen.
Eilen
oli neljäs perättäinen ilta, jolloin valikoimme ennen näkemättömän
elokuvan siitä filmitarjonnasta, jota käytämme nykyisin. Niillä
kuvilla on tietenkin jokaisella nimi, mutta ne jäävät heikosti
mieleeni. Yksi oli jonkinlainen länkkäri, joka oli Clint Eastwoodin
ohjaus ja jossa mies näytteli itse pääosan. Kaksi muuta oli
perinteisiä rikossaagoja, joissa oli molemmissa hyvä juoni ja ote
muutenkin. Toisessa olivat mukana muun muassa Robert De Niro ja
Marlon Brando kassakaappikeikassa ja toisessa, sieppausdraamassa, oli
miespääosassa Morgan Freeman. Eilen katsomamme oli
neljännesvuosisadan takaa ja joka tapahtui New Yorkissa, mutta alku
oli Pohjois-Irlannista, pääosissa Brad Pitt ja Harrison Ford.
Pelkät nimet antanevat riittävät viitteet alan osaajille, mitkä
pätkät ovat kysymyksessä.
Tämä
oli alustus. Aiemmin tässä päiväkirjassa, eräänlaisessa
osittaisessa esittelyssä, mainitsin, että mieleni ja unimieleni
tuottaa uusia teksti-ideoita nopeammin kuin ehdin saada niitä
sanoiksi asti. Kolme viikkoa sitten sain tätä ennen idean, joka
patisti minut sen ääreen. Sillä on nimi, Kaksi tiikerintaljaa ja
tänään on kolme viikkoa siitä, kun aloin työstää sitä. Eilen
olin saanut kasaan ensimmäistä kirjoituskertaa seitsemänkymmentä
sivua.
Tänä
aamuna heräsin puolivalveille jonkin aikaa ennen kellonsoittoa.
Pääni kirjoitti rikos- tai jännityskohtausta. Olen yrittänyt sitä
lajia aina välillä, mutta heikolla tuloksella. Tässä kohtauksessa
oli kenraali – maallikkona väittäisin, että se tulee Norman
Mailerin kirjasta Alastomat ja kuolleet, jota luin eilen illansuussa
ääneen viisikymmentä sivua – vauhti oli peräisin neljän
edellisen illan rikos- ja lännenelokuvakeitoksesta ja mukana heilui
ylimpänä tuomarina Mika Waltari ja hänen viimeisensä, jos oli,
Tähdet kertovat, komisario Palmu. En ole varma kirjannimen
oikeellisuudesta.
Kirjasin
tämän aiheen summittaisesti ylös tekstikansioon, johon näitä
aihelmia tulee epäsäännölliseen tahtiin. Tämänkertainen
mielikuvituslento ei aiheuta toimenpiteitä. Kerroin sen vain
esimerkkinä siitä, mitä koen itse elämästä kulttuurissa. Elämä
ja kulttuuri – ne sisältävät toisensa.
8.4.2020
Kävelimme
keskustaan. Eräällä kohtaa päivänpaisteisessa rinteessä,
jalkakäytävän laidalla on muurahaispesä vanhassa kannossa. Tänään
pesä oli herännyt ja muurahaiset liikehtivät kiireisinä
kiipeillen toistensa yli. Olemme pitäneet pesää silmällä
ohikulkiessamme ainakin kahden vuoden ajan. Kaksi aikuista ihmistä,
jotka pysähtyvät katsomaan mitä muurahaisille kuuluu?
Hyvinhä tää blogeilu näyttää teillä lähteneen liikkeelle :)
VastaaPoistaKiitos kommentista
PoistaArvoisat Helena ja Ilpo,
VastaaPoistaAlku on hyvä! Odotamme jatkavan!
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista