Kaunis kesäpäivä

tiistai 5. lokakuuta 2021

Terveisiä Taavetista

   













Aino Huilajan Pakumatkalla oli viideskymmeneskahdeksas tänä vuonna lukemani kirja. Tyypillinen matka- ja muistelukirja. Siinä oli maikkarin uutishuoneen makua, tietoista pyrkimystä dramatisoida ja muokata draamaa ja kuinka ollakaan yksi pandemia tuli mukaan apuun ja loi vahvanvärisen uhkaavan, ukkosta ennakoivan taustan. Lainasimme kirjan kirjastosta viikko sitten. Pakumatkalla -nimi oli siinä päätekijänä. Me muistelemme Helenan kanssa melkein joka maanantai sitä toukokuun lopun maanantaita viime vuonna, kun muutimme kahden kesken kaksi pakukuormallista astioita, tauluja ja pikkusälää Lappeenrannan Sammonlahdesta Luumäen Taavetin keskustaan kerrostaloon. Isompi muutto oli vuorossa kolme päivää myöhemmin, mutta maanantai oli se pakumuutto. Muuten Luumäen kirjastossa, Taavetissa on näyttelyssä esillä vitriinipylväissä pieniä pronssihevospatsaita.




maanantai 4. lokakuuta 2021

Terveisiä Taavetista

  











Eilen, kun aamu valkeni, kävelimme lähimetsään. Usvaa pyörteili notkopaikoissa ja satojen hanhien auroja lensi ylitsemme. Helena otti valokuvia ja minä laskeuduin puronnotkoon etsimään suppilovahveroita ja löysin sen verran, että niistä tuli kastike spagetille. Meillä on ollut keväästä asti maksullinen jalkapallokanava, mutta nyt sen on voinut viimein irtisanoa ja se palvelu loppuu tulevan kuun vaihteessa. Jalkapalloa tulee viikonloppuna heti puolenpäivän jälkeen ja iltaa yöhön asti. Tulisi yölläkin, jos haluaisi katsoa toisen mantereen otteluita. Jalkapalloa riittää, mutta kaikkeen ei riitä aikaa. Joten laitamme kanavan pois ja jatkossa on vuorossa televisiofutiksen sijaan pitkiä iltapuhteita, jolloin luen ääneen yhdessä valitsemiamme kirjoja ja Helena kutoo kuunnellessaan.









sunnuntai 3. lokakuuta 2021

Terveisiä Taavetista

   










Sienilehden tämän vuoden numero kolme ilmestyi. Siinä oli mielenkiintoinen historiikki torajyväsienestä. Pelottava ja pelkoa aiheuttanut sieni, jonka aiheuttamia, kuolemaan johtaneita tartuntoja esiintyi epidemioina ennen viljojen peittaamista. Vitsauksia on ollut aina ihmiskunnan historiassa. Olen työstänyt viikon ajan Me puhallamme kynttilöitä -käsikirjoitusta. Näitä riittää ikuisuusprojekteja eli uudelleen- ja uudelleenkirjoituksia. Eilen pääsin tekstissä sivulle kaksikymmentäkuusi. Samalla käsikirjoitukseen on kertynyt viisi lisäsivua. Se lihoo lihottamatta. Eilen aamulla jätimme metsäkeikan väliin, sillä ilmassa oli tihkua ja asvaltti kiilteli märkänä. Illalla taivas kirkastui ja nyt aamuvarhaisella näkyi kuunsirppi idän taivaalla. Kaksi astetta.








lauantai 2. lokakuuta 2021

Tiikerintalja(10)

>>>jatkuu>>>    












Laulava intiaani nostaa pääkallon toteemipaalun päähän. Vanha, kuivunut ja pieneksi nahistunut ihmisen kallo ja josta roikkuvat pitkät naisten hiukset. Niin Kentucky-Joe ajattelee, vaikka hän mieltää samalla, että pääkallon haltija on ollut mies, soturi tai päällikkö. Nyt siitä ei ole muuta jäljellä kuin tumma, turpea nauris, johon on tarttunut sotkuinen tukkavyyhti. Voisi luulla, että se on pelkkä multakokkare, mutta Joe on nähnyt tarpeeksi haudoista kaivettuja luurankoja tietääkseen miltä vuosia maassa mädännyt ihmispää näyttää. 

Ruumiinkaivajat hakevat aarteita. Kaikki kelpaa. Vainajan suussa saattaa olla pois vedettäviä kultahampaita.

Intiaanin toteemin päähän asettelema pääkallo on saanut muutaman iskun lapiosta. Niin Kentucky-Joe kuvittelee ensin ennen kuin käsittää, että tämä on myös tiikerien tekoja. Molemmat eläimet ovat purkaneet raivoaan tähän kuivuneeseen raatoon. Ei kokonaiseen raatoon, vaan pelkkään päähän. Ehkä se on edustanut eläimille jotain uhkaa, jotain sellaista, jonka päälle pitää käydä.

Nahka, vuosien saatossa kuivunut ja kaiken lihansa ja nesteensä menettänyt iho, joka on varjellut pääkalloa kuin jalkapallon nahkakylki, on repeytynyt toiselta poskelta tai ohimolta. Se paljastuu, kun intiaani kääntelee päätä. Hän on yhä polvillaan, laulaa valittaen ja käsittelee tätä haudanryöstäjien aarretta hellävaroen ja arvostavasti. Sitten hän laskee vainajan hatun sen päähän. Tämä on nyt sen intiaanin henki, joka menehtyi taistelussa tiikerin kanssa.

Kun laulaja vaikenee, Kentucky-Joe kysyy tulentekijältä, mikä tämä toteemihenkilö on?

Soturi. Heimopäällikkö”, intiaani vastaa. Hän pysyy yhä kyyryssä nuotion äärellä.

Vanha vainaja?” Joe kysyy.

Tasankointiaaneja.”

Joe ajattelee, että mies ei ymmärrä välttämättä, mitä hän kysyi?

Tietääkö tai muistaako kukaan mihin tämä toteemin vainaja kuoli?”

Joe käsittää kysyvänsä enemmän kuin kuuluu tai on sopivaa. Hänen ei ole aikomus sentään ystävystyä näitten intiaanimiesten kanssa. He eivät ole niin paljon samaa heimoa.

Käärmehenki”, intiaani vastaa.

Hän nostaa kämmenensä ylös kaikki viisi sormea harittaen: ”Viisi käärmettä pisti soturia.”

Kentucky-Joe murahtaa siihen. Kaksi tai kolme, hän ajattelee, vähentäen väitetystä lukumäärästä liioitteluvaran.

Intiaani kertoo muutamin jäykin sanoin, että soturi oli kerännyt kalkkarokäärmeitä säkkiin valkoisille kilpailua varten. Hän otti kiinni liian monta käärmettä ja säkki purkautui toisesta päästään ja vapautuneet käärmeet pistivät hänet hengiltä.

Käärmejumala, Joe ajattelee. Aivan oikein. Tai käärmehenki.

Toinen intiaani asettuu samalla lailla kyykkysilleen toverinsa viereen. Hän alkaa lämmitellä käsiään nuotiossa. Siihen ei ole mitään tarvetta tällaisena helteisenä päivänä, mutta saman tien Joe ymmärtää, että miehen liikkeet ovat yhä rituaalia. Hän työntää molemmat kädet tuleen, liekkeihin, tempaa ne pois, kun tuli alkaa polttaa, työntää kädet silti saman tien uudestaan tuleen ja taas pois. Joe ei laske kuinka monta kertaa mies kärventää näin käsiään. Kidutusta, hän ajattelee. Tai ehkäpä yksinkertainen keino desinfioida kädet sen jälkeen, kun mies on käsitellyt kalmoa, ruumista? 


>Itä>


Jonotamme ja odotamme. Ehdotan, että Teppo voi mennä yhtä hyvin edeltä paattiin sisälle, mutta hän ei innostu eikä kannata ajatusta. Ymmärrän, hänen pitää olla valvovina silminä tarkkailemassa ajosuoritustani. Hän kantaa vastuun. Teppo kapuaa kuitenkin takatilaan ja sanoo pitävänsä hetken silmiä kiinni. Hyvä, hyvä. Katselen purkautuvia rekkoja, jotka kiertävät ulostuloreitille ja -rampille, odottavat selvityksiä ja lupia tai leimoja seisten oman aikansa kussakin välietapissa ja jatkavat matkaa. Sekava vyyhti. Rahtarit liikkeellä. Lokkeja vahdissa paalujen päissä, isoja lintuja, joista aina välillä jokin yksittäinen lintu nousee siivilleen ja lentää laiskoin siiveniskuin laivan kerrostalonkorkuisen rungon ohi merelle. Meri keinahtelee harmaana tihkun alla. Sitten valo vaihtuu vihreäksi ja edessäolevat autot alkavat ryhmittyä.

Joko?” Teppo kysyy takaa.

Jo.”

Tepon ei tarvitse eikä tietenkään kuulu nousta tällä kertaa ulos autosta näyttämään käsimerkein ajo-ohjeita, sillä autokannella on oma henkilökunta sitä varten heijastavissa turvaliiveissään, valopatukat ja kilpilätkät käsissä, radiopuhelimet vyössä, handsfreet korvissa ja lisänä vielä raitisilmapuolinaamarit päässä selässä kuin reppuina hihnoissa kannettavine pumppulaitteineen. Scanian ääni voimistuu ja kaikuu moninkertaisena, kun auton keula ylittää rampin ja tulee aluksen seinien sisään. Luola. Taustalla jymisee kaikkien muiden yhtä aikaa eri puolilla hallitilaa paikalleen hakeutuvien ajoneuvojen tärisyttävä taustamelu. Tunkeilua. Ahtautumista. Valopatukka pyörii kaaressa kehotuksena ajaa eteenpäin, ajaa pysähtymättä, opastaja jää taakse ja seuraava henkilö ohjaa ajamaan ja kääntymään palkkiseinän sivuun lokeroon, antaa luvan ensin jatkaa ja kun saan käännettyä ja pyöritettyä keulan annettuun suuntaan, lätkä nousee heti uudestaan kiellon merkiksi, pysähdys, kori keinahtaa, painan liinat kiinni ja mies sujahtaa auton keulan editse puskuria hipoen, avaa hytin apukuskin puoleisen oven ja kehottaa eleellä Teppoa tulemaan ulos. Sen jälkeen opastaja lyö oven kiinni, siirtyy edellä parkkiruudun perälle ja viittilöi seuraamaan. Ajan palkkiseinää hipoen niin pitkälle, että ajo-opastaja näyttää viimein kieltomerkkiä, käännän seisontajarrun päälle ja sammutan moottorin.

Kun olemme laittaneet asianmukaiset kiinnitykset ja topparit paikalleen pyörien kahtapuolen, otamme hytistä mukaan käsimatkatavarat ja puikkelehdimme luvallisia jalankulkuväyliä myöten pois hallista ja ruumasta ylös matkustamokannelle.

Aikamoista meininkiä”, Teppo toteaa päästyämme pakenemaan melusta porrasnousuun. Sitten hän kysyy sopiiko, jos haemme ensin apteekin?

Sopii.”

Nousemme raput keskilaivaan ja pysähdymme tutkimaan opastekarttaa tusinan muun kaltaisemme rinnalle. Kuljemme ostoskujannetta, apteekki löytyy ja Teppo menee peremmälle. Minä jään katselemaan siksi aikaa laivaan nousevaa väkeä, jota purkautuu tasaisena virtana keskiosan paraatikäytävälle. Puheensorinaa. Iloisia ja kiihtyneitä ilmeitä. Lomailijoita, lomallelähtijöitä enimmäkseen. Monilla koululaisilla on syysloma ja perheen huoltajat ovat sovittaneet vapaansa samaan ajankohtaan.

Teppo palaa. Hän näyttää hankkimaansa kuumemittaria: ”Tämä puuttui auton apteekista. Tiedoksi.”

Nyökkään. Lähdemme liikkeelle. Teppo hakeutuu istumaan penkille vesipisteen luo. Hän ottaa kahta eri lajia pillereitä ja nielee kertakäyttömukista vettä perään.

Särkyyn ja kuumeseen”, hän sanoo selitykseksi, vaikka en kysy mitään. Tosin sen jälkeen kysyn onko hänellä kuumetta?

Sellainen olo.”

Olisiko meidän pitänyt ottaa sittenkin hytti?”

Teppo pudistaa päätä.

Miten on”, hän sanoo. ”Me käymme tietenkin syömässä heti, kun laiva lähtee. Onko se seisova pöytä vai jotain muuta?”

Seisova pöytä käy hyvin.”


Emme ole ensimmäisiä tungeksimassa buffetissa. Laivalla on tuskin koskaan ensimmäisenä missään ja laivalla on aina väkeä riittämiin, meni minne hyvänsä. Riittää äänten sorinaa, puhetta, naurua ja huutoja.

Otan kaksi pihviä päälletysten, lautasenmittaisen pätkän savulohta, kuormaan lisukkeeksi keon kermaperunoita, nakkeja vielä, italiansalaattia ja rutistan sinappia pihveille ja nakeille. Lautanen on kukkuroillaan. Teppo ottaa saman kattauksen, mutta suurin piirtein puolet vähemmän kuin meikäläinen. Täytän itselleni kaksi lasia appelsiinituoremehua ja yhden lasin vettä ja siirrymme tarjottiminemme lähimpään, vapaaseen pöytään.

Teppo on kalpea, mutta en ota hänen vointiaan puheeksi, vaan katselen enimmäkseen lautastani ja ympärilleni, en häntä. Ei tunnu järin hyvältä, jos Teppo tulee pahemmin kipeäksi. Ajaminen ei tuota minulle heikkoa, mutta annan mieluummin Tepon hoitaa kaiken muun, paperiasiat ja asioimiset. Näen kuitenkin, että ruoka ei taida olla hänelle maullaan.

Voit ottaa olutta, jos haluat”, sanon. ”Mä ajan mielelläni.”

Uskon.”

Tepolla on ruokailu vielä kesken, kun olen tyhjentänyt lautaseni.

Haenko kahvia?” kysyn. ”Haen itselleni, mutta tuonko sulle samalla?”

Tuo pois.”

Otatko jotain kahvin kanssa?”

Ei mitään.”

Haen kaksi kupillista kahvia ja otan itselleni palan suklaakakkua ja keksin. Teppo on saanut nautittua sillä välillä annoksensa. Juomme kahvia ja katselemme ympärillemme.

Eurooppa kuusikymmentäseitsemän”, Teppo sanoo.

Nyökkään: ”Katsoin kartasta.”

Ajamme sitä etelään Pärnuun ja Latvian puolelle Riikaan ja Liettuan Panerytsiniin. Muistaakseni siellä on sen niminen paikka. En ole käynyt, mutta kartan mukaan on. Virossa ja Latviassa ja Liettuassa on kaikissa käytössä euro.”

Nyökkään.

Tankataan Pärnussa.”

Sopii”, sanon. ”Pitäisikö sun käydä lääkärissä?”

Laivalääkärillä vai?”

Tai Tallinnassa.”

Ei. Enpä tiedä. Katsotaan nyt.”

Tepon otsalla on hikipisaroita.

Onko kuuma?” kysyn.

On.”

Selvä. Voimme mun puolesta hakeutua muualle.”

Kahvi tulee ulos”, Teppo sanoo.

Hikenä, ajattelen, mutta yhtä hyvin Teppo voisi tarkoittaa, että häntä oksettaa.

Piti nyt tällainen sattua”, hän jupisee, mutta en vastaa siihen. Menen edellä pois ravintolasalista vai hyttikö se on. En katso taakseni, tuleeko Teppo sieltä, mutta kun pysähdyn paraatikäytävän laitaan, mies asettuu seisomaan siihen viereen.

Mitä nyt?” hän kysyy.

Kysytkö oikeasti? En tiedä. Kai meidän on kulutettava aikaa jossain.”

Peliautomaateille on jonoa. Seuraamme sivusta, kun porukka pelaa pokeria. Automaatit päästävät omia ääniään. Ei kuulu sentään kilisevän potin metallista vyöryä kaukaloon. Jatkamme kierrosta. Pubi on täynnä. Toinen pubi samaten. Irti päässeitä, heliumtäytteisiä ilmapalloja on takertuneena korkealle paraatikäytävän kattorakenteisiin. Ne heijailevat siellä. Lapset juoksentelevat kilpaa pujotellen aikuisten välissä. Vaikka väkeä on joka paikassa, sitä riittää myös kuljeksimaan edestakaisin. Näköalakannella on ikkunanvierus miehitetty.

Haluatko istua jossain?” kysyn.

Vaikka. Penkillä”, Teppo vastaa. ”Mikä tahansa tavallinen penkki käy.”

Palaamme vesipisteelle ja sen viereinen penkki vapautuu sopivasti.

Ostammeko jotain evästä matkalle?” kysyn.

Juotavaa ainakin. Sen ehtii.”

Kyllä.”

Otan kännykän esiin, nousen penkiltä ja napsaisen pari kuvaa Teposta ja laivataustasta.

Todisteeksi”, sanon.

Siitä vaan.”


Palaamme hyvissä ajoin hiljaiselle ja autiolle alakannelle. Teppo on ottanut toisen satsin pillereitä ja menee makaamaan hytin takaosaan. En tiedä mittaako hän lämpöään? Kuuntelen hänen hengitystään ja omaa hengitystäni. En aukaise radiota enkä laita kuulokkeita korviin. Pidättäydyn. Nukahdan melkein ja toivon puolittain, että Teppo olisi pirteämpi, puhuisi jotain. Minulle kelpaisi nyt, vaikka hän esittelisi omaa historiantuntemustaan, esitelmöisi hansakaupunki Tallinnasta ja ylipäänsä hansa-alueesta, mutta Teposta on veto pois.

En tiedä nukuinko oikeasti, sillä yhtäkkiä autokannella on eloa, henkilökunta asettuu passiin, asemiin ja nousen tasolle jaloittelemaan ja odottamaan lupaa ottaa kiilat ja varmistukset pois. Ilmastointi on imenyt dieselinkatkun pois, mutta haju on jäänyt, kylmä huoltoaseman korjauspajan ominaishaju, johon sekaantuu merelle ominainen suolainen leyhähdys. 


>>>jatkuu>>>



  

perjantai 1. lokakuuta 2021

Terveisiä Taavetista

  











Kalle Päätalon Viimeinen savotta oli viideskymmenesseitsemäs tänä vuonna lukemani kirja. Nautin lukemastani. Viimeinen savotta on tasapainoinen teos, eräänlainen yhteenveto kaikista Kallen kirjoista. Jos aikoisi lukea yhden Kalle Päätalon romaanin, suosittelisin Viimeistä savottaa. En muista edellistä, viidenkymmenen vuoden takaista lukukokemustani tästä kirjasta, mutta muistin muuten kaikkea muuta tuttua, monia tapahtumayksityiskohtia. Mietin kirjan lopun lähestyessä alitajuisesti ja uteliaana, miten kirja päättyy? Tyylikkäästi. Jätkä muuttuu kuollessaan poroksi. Miten Kalle Päätalo osaa kirjoittaa tunnelmia, keväistä yötä, kun on vielä lunta ja kuun noustessa nuoskalumi kovettuu kohvaksi? Kalle kirjoittaa monisanaisesti. Koska olen lähetellyt itse omia kirjoitusyritelmiäni kustantajille, olen saanut sieltä muun muassa sen ohimennen heitetyn palautteen, että ei pidä kirjoittaa liian yksityiskohtaisesti, vaan pitää jättää lukijalle tilaa. Hyvä neuvo. Kaikki kustantajien neuvot ovat hyviä, mutta Kalle Päätalo ei tainnut taipua siihen, vaan kirjoitti niin pitkästi, paksusti ja laveasti kuin tuntui olevan tarpeen.







 

torstai 30. syyskuuta 2021

Terveisiä Taavetista

   









Syyskuu päättyy. Lainasimme hienosta Luumäen pääkirjastosta Kalle Päätalon Pato murtuu -teoksen. Eilen oli vuorossa Kaunis kesäpäivä -blogissa Tiikerintalja(9) -postaus, mutta tänä aamuna palaan Päätaloon. Olen lukemassa Viimeinen savotta -romaania sivulla neljäsataakuusikymmentä. Loppukiemurat edessä. Eilen tuli mieleen, että en ollut välttämättä edes viidentoista, kun luin sen ensimmäisen kerran. Mainitsin aiemmin, että kirja teki minuun modernin vaikutuksen. Koin sen rakenteen silloin kiehtovana. Välillä oli seurannassa sairas, vanha, kuoleva minähenkilö ja sitten siirros penskaikään, nuoruuteen ja miehuusvuosiin, taas takaisin vanhan äijärähjän vaiheisiin ja muutamien sivujen tai pitemmän tekstikatkelman jälkeen jälleen paluu menneeseen. Kalle Päätalon kieli oli suoraa ja konstailematonta ja siinä oli runsaasti uudissanoja, sellaisia sanoja ja sanontoja, joita en ollut kuullut kenenkään käyttävän ja joita ei ollut tullut vastaan lukemissani nuorten- ja seikkailukirjoissa. Kirjaston lastenosaston kirjat olivat tosin siinä vaiheessa jääneet jo taakse. Aikamuodot vaihtelivat Päätalon kirjoituksessa mielenkiintoisesti. Minä -kertoja oli välillä korostetusti tässä hetkessä, preesensissä ja sitten tuli jatkoa, jossa oli muistoja toisilta ajoilta, imperfektissä tai pluskvamperfektissä.








keskiviikko 29. syyskuuta 2021

Tiikerintalja(9)

 >>>jatkuu>>>    













Saatko kaiken kulkemaan?” 

Saan.”

Mä lähden. Näemme.” 

Näemme.”

Sheriffi astelee hevosensa luo. 

Joe kääntyy takaisin taljojen puoleen. Hän levittää toisen niistä pohjaksi, karvapuoli maata vasten ja asettaa toisen nahan maassa olevan päälle niin, että nyljetyt puolet tulevat vastatusten ja käärii niistä yhden pitkän rullan taivuttaen käpälät sen sisään. Hän sitoo paketin molemmista päistä sheriffin jättämällä köydellä katkomatta sitä ja jättää lopun kiepistä maahan odottamaan. Hänen on helppo nyörittää tämä käärö mattona satulan taakse ja kuljettaa sillä keinoin.

Seuraavaksi Joe kaivaa ja puhdistaa puukolla tiikerien päät. Hän leikkaa ja viiltelee irti kurkkulihat nahkaan asti, poistaa kielet ja kuopii enimmät osat aivoja. Hän ei pyri tekemään kovin hyvää eikä tarkkaa työtä. Koska ei halua tahria lainaköyttä pahemmin vereen, hän käy uudestaan myllyn sisällä, löytää muutamia pitkiä, sepän takomia nauloja ja myös litteän, ruostuneen, hylätyn näköisen vanneraudan kaaren. Hän olettaa, että sitä on käytetty pitämään säkin suuta auki, kun jauho varisee alas myllyn tuutista.

Vanne on poikkinainen. Se on viskattu myllyn nurkkaan muun sekalaisen roskan joukkoon. Joe ottaa sen, palaa ulos teurastuspaikalle ja työntää raudan toisen tiikerinpään kaula-aukosta sisään ja ulos suusta, hampaiden välistä ja ottaa ja liittää toisen tiikerinpään siihen seuraksi. Mutta rauta on niin puhkiruostunut ja pehkuuntunut, että se katkeaa, kun hän yrittää taivuttaa vanteen päähän jonkinmoiset väkäset yhdistämään sen lenkiksi. Eläinten päät valahtavat takaisin tantereelle.

Siinä vaiheessa toinen, vähäpuheinen intiaani tulee ja viskaa maahan, päitten viereen malliksi nuoresta puunvesasta katkaistut, tuoreet seipäänpätkät tai vitsakset.

Kiitos”, Kentucky-Joe kiittää. Hän ymmärtää olleensa tyhmä. Hän epäilee, että intiaanit pitävät häntä varmaan heikkolahjaisena ja hemmoteltuna, huonona ja taitamattomana käsistään. Hän ei ole ajatellut koskaan syvemmin, mikä käsitys intiaaneilla on ja täytyy olla valkoihoisista, ylempirotuisista? Koska intiaanit ovat niin ylpeitä, korostetusti sitä, heitä täytyy rasittaa ja tuntua ikävältä, että osaamattomat ja heikkolahjaiset ja -voimaiset valkonaamat saavat kaiken ja heille, alkuperäiskansalle jää vain hyljeksittyjen osa.

Intiaani kääntää selkänsä ja menee pensaiden välistä syvemmälle rannan tiheikköön. Hetken mielijohteesta Joe astelee perässä. Siellä on vain muutaman yardin päässä se toteemi tai hautatarha tai alttari, jonka intiaanit ovat pystyttäneet ja koonneet. Joe on käynyt siellä ensimmäisen kerran monta vuotta sitten, mutta hän ei muista siinä olleen ennen mitään aitausta suojaamassa ja rajaamassa tätä pyhää paikkaa.

Intiaanien pyhäkkö, jolla ei ole taatusti yhteyttä kristinuskon kanssa eikä kirkon ja pappien kanssa. Täällä harjoitetaan epäjumalien ja henkien palvontaa. Loitsuja. Mitä lie? Joe ei ole mielestään ahdasmielinen, mutta hän ei ole toisaalta kunnon uskovainenkaan. Hän antaa uskovaisten olla ja tehdä omat asiansa mieleisellään tavalla, mutta ei ole tuntenut koskaan vetoa sitä seuraa kohtaan.

Savu nousee nuotiosta. Ensimmäiset liekit syttyvät ja toinen intiaaneista, joka kyyristelee savun vieressä, lisää kuivien korsien päälle pieniä puunpirstoja ja oksia. Hän ei ole huomaavinaan Kentucky-Joeta. Se intiaani, joka toi vitsakset tiikerien päitä varten, asettuu polvilleen toteemipaalun eteen, joka ei kohoa mihinkään ylhäiseen korkeuteen, vaan on vain muutaman jalan pituinen, karkea tukki. Puu on saanut monia kolhuja. Sitä on veistetty. Koska sheriffi mainitsi tiikerien riehuneen rantaa pitkin, Joelle tulee mieleen, että jäljet voivat olla peräisin tiikerien kynsistä. Urat hohkavat tuoreuttaan muuta puuainesta vaaleampina. Ne eivät näytä puukolla tai kirveellä kaiverretuilta, vaan ovat tosiaan todennäköisesti kissapetojen tekosia.

Joe ei sano mitään. Hän ajattelee, että pohjimmiltaan hän taitaa olla enemmän näiden alkuasukkaiden heimoa, näiden etäinen sukulainen ennemmin kuin minkään Cal Habbardin tai sheriffin veriveli. Suomalaiset ovat erikseen ja ovat olleet aina. Näillä laajoilla preerioilla ja isoilla jokivarsilla on eroteltu tarkkaan englantilaiset ja ranskalaiset toisistaan, irlantilaiset, saksalaiset, ruotsalaiset tai oikeammin pohjoismaalaiset ja sitten suomalaiset. Näiden lisäksi on vähän venäläisiä, juutalaisia suurin osa, muutamia kotimaastaan karkotettuja italialaisia ja vähiten espanjalaisia. Ja mustat, neekerit lisänä, mutta heistä ei kukaan tiedä eikä välitä eikä puhu, mistä maasta he ovat kotoisin.

Amerikkalaiset. Vaikka Kentucky-Joe on yksi heikäläisiä, yksi amerikkalainen muiden joukossa, hän sylkäisee sille nimitykselle. Cal Habbard, sheriffi ja heidän tavoin lähes kaikki tämän kaupungin oppimattomat ja yksinkertaiset asukkaat asennoituvat, suhtautuvat ja pitävät häntä vieraana tulokkaana. He vaistoavat, että hän ylenkatsoo heitä paikallisia ja saa sen seurauksena osansa heidän vihastaan.

Tai ehkä se näkyy minusta liian selvästi, Joe ajattelee. Hän ei osaa pelata niin kuin muut. Hän on liian rehellinen ja läpinäkyvä siihen, niin rehellinen, ettei ole saanut edes vaimoa itselleen.

Katsoessaan näitä kahta intiaania omissa, hiljaisissa askareissaan Kentucky-Joe miettii, pitäisikö hänen etsiä itselleen intiaanivaimo. Tai ei tätä etsitty, vaan hänen pitäisi mennä ostamaan nuori intiaanityttö itselleen. Hänen pitäisi viedä päällikölle lahjaksi ja maksuksi hevonen. Tai ehkä nykyisin ei voinut enää käyttää hevosta tähän tarkoitukseen, mutta hän voisi tarjota jotain muuta, teettää vaikka räätälillä puvun päällikön mittojen mukaan ja kengät, uuden hatun. Sen lisäksi hän voisi hakea kannun viinaa.

Joe ravistaa päätään. Vitsaksen tehnyt intiaani oikoo toteemipaalun takaisin suoraksi. Hän pudottaa pieniä kiviä tolpan juureen tueksi ja lyö niitä isommalla murikalla syvemmälle multaiseen maaperään. Sen lisäksi hän laulaa kaiken aikaa yksitoikkoista serenadiaan. Jumalienlepyttämislaulu. Voisiko se olla jokin sellainen?

Aidalla, riu'ulla toteemin takana ja vierellä on oksien ja naulojen varaan ripustettuja vaatteita. Yhdet mokkasiinit tai mokkasiinipari on toteemin toisella puolella ja toisella valkoisen miehen cowboy-saappaat, jotka ovat päätyneet intiaanien käyttöön. Puhkikävellyt tomuiset ja pölyiset saappaat. Kuinka kauan ne ovat mahtaneet olla täällä?

Joe muistaa kuulleensa lapsuudessaan tarinoita Suomen mustalaisista, että nämä hautaavat kuolleidensa mukana kaikki menehtyneen vaatteet. Se heimo ei luovuta vainajan vaatteita elävien käyttöön. Sinne menevät haaskoon samaan kuoppaan hienot puvut ja kiiltävät lakeerikengät. Varmaan joitain kerettiläisiä, köyhempiä mustalaisia houkuttaisi kaapata itselleen jokin tällainen hyvä ja käyttämättömäksi jäänyt vaateparsi.

Kentucky-Joe ei ole nähnyt itse tällaisia hautaanpanoja, mutta hän on kuullut kertomuksia ja pystyy uskomaan puheiden pitävän paikkansa. Mustalaiset ovat kaukaisessa Suomessa olleet samanlaisessa syrjityssä osassa kuin nämä intiaanit täällä ja heillä on samanlaisia tapoja. Köyhiä surkimuksia, joilla ei ole kerrassaan muuta jäljellä kuin ylenmääräinen ylpeytensä ja kunniantuntonsa ja joka sekin nousee näkyviin vain silloin, kun he ovat turvallisesti omiensa kesken. Valkoiset saattavat ruoskia ja piiskata heitä eivätkä he nouse vastarintaan, mutta kun he pääsevät yöllä omille nuotioilleen, he ovat täynnä pidätettyä, pyhää vihaa.

Ehkä sheriffi ei ole niin väärässä, jos hän kuvittelee, että nämä kaksi intiaania voisivat käydä yksinäisen valkolaisen kimppuun.

Joe tajuaa, että kuollut intiaani makaa siinä pensaan juurella katveessa. Hän hätkähtää huomatessaan sen. Vainajan intiaaniveljet ovat nostaneet tämän ilmeisesti tarkoituksella varjoon ja pois näkösältä. Vainaja on ojennettu suoraksi selälleen, mikä ei ole taatusti kuolinkamppailun jälkeinen asento. Saappaat ovat poissa. Ne ovat ne siinä toteemipaalun vieressä. Ja hattu puuttuu. 


>>>jatkuu>>>