Kaunis kesäpäivä

maanantai 1. huhtikuuta 2024

Tilkankadulla

    











Toinen pääsiäispäivä. Aprillipäivä, huhtikuun ensimmäinen. Aikoinaan työelämässä pääsiäinen tuntui erityisen mukavalta, koska silloin sai neljän päivän pituisen, yhtenäisen vapaan. Sisäpihalla kujertanut sepelkyyhky asettui eilen pihavalaisimen päälle Helenalle malliksi. Kiersimme päiväkävelyllä Pikku Huopalahden rantaa. Haikaraa ei näkynyt. Helena virkkasi valkoisia isoäidinneliöitä ja teki piirroksia ja luonnoksia. Sälää -kirjoitusalustalla olen stilisoinut edelleen tekstiä ja kuunnelmaa varten on koossa kuusi sivua. Aloitimme eilen iltapäivällä seuraavan ääneenlukukirjan, Leo Tolstoin romaanin Sota ja rauha. Siinä on alussa seurapiiritapaaminen Pietarissa. Olen lukenut kirjan kertaalleen kauan sitten. Teksti on hyvää ja nautittavaa. Vertaan sitä nyt Paavo Rintalan Nahkapeitturien linjalla -sotaromaaniin. Tolstoi oli Rintalan esikuva. Rintala kopioi kuitenkin minun makuuni liikaa murrepuhetta tässä Nahkapeitturien linjalla -teoksessa. Siinä päästiin sentään viimein itse taistelutapahtumiin Laatokan Karjalassa. Olen tämän ensimmäisen osan puolivälissä. Talvisota on alussa. Helena luki eilen illalla Charles Dickensin romaania Pickwick kerhon jälkeenjääneet paperit ja unilukemisina hänellä oli minun päiväkirjamerkintöjäni, jotka päättyvät viime jouluun. Helena palasi juuri sauvakävelylenkiltä.




















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti