Kaunis kesäpäivä

tiistai 8. helmikuuta 2022

Terveisiä Taavetista

     










Helmikuu on alkanut leutona ja samanlaisena tuntuu jatkuvan. Luin eilen loppuun Goethen Faustin molemmat osat. Olin lukenut sen aiemmin nuorukaisena. En muista mitä mieltä olin Faustista silloin, mutta nyt en päässyt tarinan enkä tekstin imuun. Jos vertaan Faustia hiljattain lukemiini Runebergin Vänrikki Stoolin tarinoihin, Homeroksen Ilias- ja Odysseia -teoksiin ja Kalevalaan, Faust jää siinä seurassa viimeiseksi. Runeberg oli parasta näistä lukemistani. Parasta tarkoittaa, että pidin ja lämpenin sille eniten. Helena siirtyi seuraavaan Koillismaa -teokseen Selkosen kansaa. Hän tuntee mielenkiintoa seurata kirjailijantietä. Stephen Kingin Mustassa tornissa aloitimme kolmannen osan Joutomaa. Se ei alkanutkaan sillä kohtauksella, jonka muistin. Joko odottamani kohtaus on vasta tulossa siinä tai se on tykkänään jossain toisessa osassa. Muisti ei ole luotettava. Luimme kuusikymmentä sivua, jonka aikana ensimmäinen täpärä tilanne on selvitetty. Revolverimies Roland ja tulevat revolverimiehet Eddie Dean, ex-narkkari ja Susannah Dean, Detta/Odetta -hybridi. Joutomaa tuli julki vuonna 1991.





2 kommenttia:

  1. Moikka

    Mun nimi on Niina Niskanen ja olen englanninkielisen Pikku Naisia podcastin vetäjä ja Alcott tutkija. Olen tällä hetkellä kääntämässä podcastia suomeksi. Podcast käsittelee kirjalija Louisa May Alcottin elämää monilta eri kantilta sekä Pikku Naisia kirjoja ja siitä tehtyjä lukemattomia versioita.

    Olen tehnyt video esseen Alcottin rakkaudesta saksalaiseen kulttuuriin ja kirjallisuuteen, sekä filosofiaan ja myös siihen miten saksalainen kirjallisuus näkyy Pikku Naisissa (ja erityisesti Alcottin palvoma Goethe) Jos olet kiinnostunut aiheesta, toivotan sinut tervetulleeksi katsomaan videota ja siihen saa myös suomeksi tekstitykset ja jos tämä podcast kiinnostaa minulle voi laittaa toiveita ja jaksoehdotuksia. Aiempaa tuntemusta kirjaa tai kirjalijaa kohtaan ei edellytetä :)

    Video essee https://www.youtube.com/watch?v=OlcAPh_yWAY&ab_channel=LittleWomenChannel

    Podcast https://open.spotify.com/show/4BwjKK94f3qkt4GDdFpai0

    Ystävällisin Terveisin
    Niina

    VastaaPoista
  2. Kiitos Niina kommentista. Hyvää kesä sinulle ja Alcottille.

    VastaaPoista