Kaunis kesäpäivä

torstai 12. tammikuuta 2023

Tilkankadulla

    






Märkää lunta sataa. Helena on lähdössä tekemään sauvakävelylenkin. Eilen kävimme ulkona vain kaupassa. Liikenne valui ruuhkaisena Mannerheimintietä pitkin tietyömaan ohi. Työstin eilen Gaz matkaan -käsikirjoitusta niin kuin ennenkin. Olen käynyt sitä läpi nyt sivulle 150 asti. Käsikirjoituksessa on 834 sivua. Viisitoista sivua on kertynyt lisää siitä, kun aloin vajaa kuukausi sitten lukemaan ja muokkaamaan tekstiä jälleen kerran alusta alkaen. Ensimmäistä osaa käsikirjoituksesta olen käännellyt, hionut ja parannellut moneen kertaan, toista osaa tätä ennen kahteen, paikoin kolmeen kertaan ja kolmatta osaa vähiten, kahteen kertaan. Muutan aikamuotoa, yhtenäistän ja tarkennan tekstiä siltä osin ja parantelen heikkoja kohtia. Helena on tehnyt uuden kirjankansiluonnoksen, mutta ei ole näyttänyt sitä vielä minulle. Hänellä on yhä kesken luvun Joyce Carol Oatesin Sisareni, rakkaani. Minä olen lukenut pätkinä William Shakespearen Hamletia. Kertomus muistuu mieleen hetki hetkeltä paremmin. Eilen iltapäivällä pidimme tavanomaisen lukutunnin eli luin ääneen reilun tunnin ajan Dostojevskin Karamazovin veljeksiä. Mustasukkaista, hurjapäistä ja holtitonta menoa. Illalla katsoimme ranskalaisen elokuvan ja dokumentin Patricia Highsmithistä.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti