Kaunis kesäpäivä

lauantai 21. tammikuuta 2023

Tilkankadulla

    






 Viisi astetta pakkasta täällä etelärannikolla. Tyyntä. Otimme eilen molemmat kännykkäkuvia kauppareissulla Tilkankadulta ja iltapäivän valossa kuvasin sisäpihaa ja pilviä. Valikoimme aina yhdessä varsinaisen postauskuvan. Usein se on selvä jo kuvattaessa, mutta tänään esimerkiksi en tiedä mitä kuvaa Helena oli ajatellut vai onko hänellä mielessä vielä mitään? Työstin eilen kuuden sivun verran Gaz matkaan -käsikirjoitusta. Helena aloitti uuden akryylityön pahville. Hän tekee useampia töitä yhtä aikaa värien mukaan. Hän luki loppuun Patricia Highsmithin kirjan Kepeät mullat, herra Ripley ja menossa on Tom Ripley, amerikkalainen ystävä ja varalla vielä Highsmithin Tunari. Minä olen loppupuolella Heinrich Böllin kirjaa Erään klovnin mietteitä. Pidimme eilen iltapäivällä pitemmän lukutunnin ja luin ääneen yli neljäkymmentä sivua Dostojevskin Karamazovin veljeksiä. Draama jatkuu, mutta en kerro enkä paljasta mitään täsmällisempää, vaikka tuskin kukaan lukee tätä kirjaa juonen tai jännityksen takia. Varasin kirjastosta itselleni Paavo Rintalan myöhäistuotannosta teoksen Aika ja uni. Se oli saatavilla Pasilassa ja on matkalla nyt Munkkiniemeen noutopaikkaan. Minulla odottaa luettavien kirjojen pinkassa Rintalan Marian rakkaus, mutta huomasin, että se on kakkososa trilogiaa, joten taidan lukea ensin ykkösosan Aika ja uni. Kolmas osa taisi olla nimeltään Faustus. Olen lukenut aikoinaan Rintalan kirjan Minä, Grünewald. Se oli hyvä.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti