Kaunis kesäpäivä

tiistai 31. tammikuuta 2023

Tilkankadulla

    








Tammikuu päättyy. Talvi odottelee yhä täällä etelärannikolla. Taitaa jättää tämän sesongin väliin. Lämpötila on nollassa. Eilen ostimme kaupasta ruukkugerberan. Siinä se on nyt olohuoneen ikkunalaudalla antamassa väriä. Helenalla ei ollut eilen aamulla mitään etukäteissuunnitelmaa päivän varalle. Kun hän laittoi postauksen menemään, hän hymähti, että taas siinä on ”Helena maalaa”. Aamuteen ja -jugurtin jälkeen hän otti kuitenkin kenttämaalaustelineen parvekkeelta ja pystytti sen makuuhuoneeseen työpöytänsä viereen ja alkoi sekoittaa värejä. Myöhemmin, kun hän piti väliä maalaamisessa ja laittoi kahvia, hän otti ja puhdisti jääkaapin laatikot. Sellaisia puuskia. Eilinen sää oli ensin sadetta ja päivällä paistoi aurinko. Sade piti sopivasti väliä aamuyhdeksältä, kun kävelimme kaupalle ja takaisin. Minä kävin läpi kymmenen sivua Gaz matkaan -käsikirjoitusta. Olen siinä sivulla 320. Käsikirjoitusta on kaikkiaan 840 sivua. Luimme ääneen reilun tunnin Norman Mailerin Hirvipuistoa. Laskeskelin, että olen lukenut viisi Norman Mailerin kirjaa tätä ennen. Jos olen ymmärtänyt oikein, hän on kiistelty henkilö, mutta kirjailijana ihan hyvä. Alastomat ja kuolleet olen lukenut kahdesti ja samoin Porton haamun. Kerran itsekseni ja kerran ääneen. Helena kehuu Fay Weldonin kirjaa Ystävättäret. Minä kehun Paavo Rintalan omia tuntoja ja muistoja ja historiaa peilaavaa Aika ja uni -teosta.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti